Napl(op)ó - Muse kultblogja

Az emberiség nagy bánatára írni is szoktam, mivel néhanap nekem is támadnak összefüggő gondolataim. Ami itt és most megtalálható: film-, anime- és könyvajánlók, film- és könyvkritikák, s néhány magánéleti szösszenet. Igazi vegyessaláta.

Címkék

ajánló (76) anime (11) blog (10) dalszöveg (1) film (33) képregény (3) könyv (39) kritika (64) paranormális (1) sorozat (7) tv (1) ünnep (3) vámpír (7) zene (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Szerzők

Moly - Jelenlegi olvasmányaim

Stephen King - A mobil

2008.10.12. 00:06 :: Muse

Mindenki hallott már Stephen King-ről. Számtalan könyvet írt már, s számtalan könyvét vitték filmre - több-kevesebb sikerrel. Számtalan rajongója van, és azok száma sem csekély, akik elmebeteg állatnak tartják. Én személy szerint, annak ellenére, hogy természetesen tudom, ki ő, annak ellenére, hogy neve alatt futó filmeket láttam már, s annak ellenére, hogy hivatásos könyvmoly vagyok, még egy könyvét sem olvastam.

Persze mindig van egy első alkalom. Körülbelül két héttel ezelőtt el is jött ez a pillanat - két héttel ezelőtt, mivel ennyi időbe telt, mire legyűrtem a laza 450 oldalas The Cell-t, magyarul A mobil-t. Aki nem tudná, King bácsi többek közt arról is híresen hírhedt, hogy bizonyos mennyiségnél sosem adja alább, más szóval semmit nem tud elintézni két mondatban. Ennek ellenére hajlamos arra, hogy húzza a cselekményt, mint a rétestésztát - ezért is telhetett pár nap helyett tizennégybe, mire kivégeztem.

Páran azt mondták, hogy ha meg akarok ismerkedni Stephen King munkásságával, talán nem a legjobb művel kezdem, mert az Az, a Bilincsben, vagy a Tortúra sokkal jobbak. Mivel egyiket sem olvastam (de tervezem), nem hasonlítgatok. A mobil kezdésnek pont jó volt, kellően brutális, van benne néhány érdekes szál, titok, melynek kibogozásáig az olvasó véresre rághatja a körmét, szereplők, akikért aggódhatunk, vicces beszólások, amiket megmosolyoghatunk. Szóval lehetne ez a mű tökéletes is. Azonban nem az.

A történet dióhéjban: egy csodás, októberi délutánon a grafikus Clay Ridell azon veszi észre magát, hogy az utca közepén körül van véve őrjöngő, vérengző emberekkel. Hamar rájön, hogy mindezt csak a mobilokon keresztül sugárzott "lüktetés" okozhatta. Ő, és még pár életben maradt "normális" útnak indul, hogy kiderítsék, ki áll a dolog mögött, Clay fő célja pedig, hogy megtalálja és megmentse a fiát.

Persze, értem én, a modern kor modern horrort szül, s ennek eszközeként ott van a modern mobiltelefon, de a könyv, amilyen jól indul (az utcát elborító káosz leírása egyszerűen zseniális volt), olyan hamar átalakul egyszerű, néhány helyen felturbózott zombi-regénnyé. Üres tekintetű, véres szájú emberek elől kell menekülni, akiknek nem tudod megmagyarázni, hogy miért nem lenne jó, ha megennének. Persze később a mobil-zombik több képességre tesznek szert, ami némileg feldobja a sztorit, de csak egy kis időre, a könyv nagy része akkor is egy másodkategóiás, a forgatáson sok kecsapot elfogyasztó zombi-mozira hajaz.

A könyv pedig amolyan se füle-se farka. Hirtelen indul, és hirtelen ér véget. Nincs happy end, ami várható, és nem is hiányzik, de lezárás sincs. Semmi nem oldódik meg, semmire nem lehet következtetni. Kissé csalódottan csuktam be a könyvet, mivel a sok szenvedés után, melyen hőseink keresztülmentek, többet vártam volna. Ennek ellenére napról napra jó volt haladni benne, lekötött. Azt hiszem, kedves emlék marad a könyvből, mikor grafikus főhősünk gondolatban képregénykorckákat alkotott. Az tetszett.

A könyvet mindenképpen olyanoknak ajánlanám, akiket nem rendít meg a kettévágott hullák erősen naturalista sítlusú leírása (a hasüregből kilógó csillogó belektől kezdve a sötétvörös zsigerekkel befejezőleg), a néhol erős nyelvezet, a képtelen szituáció, olyanoknak, akik kemény horrorra vágynak. Nekem őszintén szólva felkeltette az érdeklődésemet: vajon milyen lehet King többi könyve, ha ez a "gyengébbik" mezőnyt erősíti? A fanatikus rajongók persze úgyis beleássák majd magukat, a laikusoknak meg hajrá.

Szólj hozzá!

Címkék: ajánló kritika könyv

A bejegyzés trackback címe:

https://muse.blog.hu/api/trackback/id/tr62709305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása