Napl(op)ó - Muse kultblogja

Az emberiség nagy bánatára írni is szoktam, mivel néhanap nekem is támadnak összefüggő gondolataim. Ami itt és most megtalálható: film-, anime- és könyvajánlók, film- és könyvkritikák, s néhány magánéleti szösszenet. Igazi vegyessaláta.

Címkék

ajánló (76) anime (11) blog (10) dalszöveg (1) film (33) képregény (3) könyv (39) kritika (64) paranormális (1) sorozat (7) tv (1) ünnep (3) vámpír (7) zene (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Szerzők

Moly - Jelenlegi olvasmányaim

Douglas Adams - Galaxis útikalauz stopposoknak

2010.07.26. 21:33 :: Muse

Sosem bírtam az angol humort, eltekintve egy-két kivételtől; a Monty Python-féle Gyalog Galopp például zseniális, Mr. Bean rövidfilmbe ágyazott kalandjai pedig gyerekkoromtól kezdve nagy kedvenceim.

Ami a Galaxis útikalauz stopposoknak című könyvet illeti: 2005-ben készült belőle egy egész estés filmváltozat, amely annyira elütött minden általam eddig látott science-fiction-től, hogy eleinte csak lestem, majd egyszer csak kirobbant belőlem a röhögés, és hirtelenjében kétszer is megnéztem egymás után. Érthető módon érdeklődni kezdtem a gyökerei iránt.

A fentiekből tehát kiderül, hogy előbb láttam a filmet, ami nem sűrűn fordul elő, de hát ez van. A könyvről így sokkal nehezebb véleményt alkotni, persze azon kívül, hogy tetszett. A film, ahogy észrevettem, igen jó feldolgozása az eredetinek, így végül is nagyjából elolvastam azt, amit már láttam, de azért nem egészen erről van szó. A könyv nyilván részletgazdagabb, több benne az olyan poén, amit vizuálisan lehetetlen megjeleníteni. Ezzel szemben a filmnek ugye a vizualitása volt az egyik legnagyobb előnye. Az előnyök tehát arányos és igazságos módon el lettek osztva. (Mintha Marcellus Wallace-t hallanám: "...és ha elutazol, el vagy utazva.")

De eltértem kissé az alapfelállástól.

Douglas Adams sci-fije, ha alaposabban szemügyre vesszük, nem is igazán sci-fi, inkább a műfaj remek paródiájának tekinthető, mely történetével, történetvezetésével és egyedi megoldásaival önmagában is megállja a helyét. A sok áltudományos blabla, a galaxisunk legérdektelenebb, de épp ezért a fantáziát leginkább izgató tényeiről számot adó útikalauz, a finoman (vagy nem is annyira finoman) burkolt társadalomkritika... Sorolhatnám még, mi teszi ezt a regényt annyira zseniálissá. Szórakoztató remekmű ez a javából, amelyhez hasonlót tényleg nem találni, vagy ha mégis, úgyis ez volt előbb, a másik meg csak silány utánzat.

Ha valaki esetleg nem hallott volna még erről a műről, és az áradozásom után kíváncsi valamilyen kézzelfoghatóbb tényre, melynek nyomán elindulhat, annak leírom a könyv első 20 oldalának tartalmát: Arthur Dent, egy brit fickó házát le akarják bontani, hogy a helyére bekötőutat építsenek, ám nem sokkal később kiderül, hogy ugyanez a helyzet a Földdel is, mely éppen útjában áll egy galaktikus szupersztrádának, ergo megsemmisítésre ítéltetett. Mindeközben megtudhatjuk, hogyan kell elkészíteni a galaxis legjobb italát, a Pángalaktikus Gégepukkasztót, melynek olyan a hatása, "mintha szétvernék az ember agyát egy lédús citromszelettel, melyet egy vaskos aranytéglára erősítettek." Ésatöbbi. Ízelítőnek legyen elég ennyi.

Aki nem olvasta még, és bírja a humort, lett légyen az akármilyen, sürgősen ugorjon neki a könyvnek. Zárszóként pedig itt egy költői kérdés: vajon tényleg létezik a színdarab, melynek címe: József és a Lenyűgöző Technikolor Álomkabát?...

4 komment

Címkék: ajánló kritika könyv

A bejegyzés trackback címe:

https://muse.blog.hu/api/trackback/id/tr572178434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PINGU · http://bolygopingvin.blogspot.com/ 2011.05.06. 14:47:01

Kedves Muse!

Nekem ez a könyv az alapmű. El nem tudom mondani hányszor elolvastam már. Először jót nevettem rajta, másodszor is... harmadszor már elgondolkodtam, negyedszer pedig rájöttem, hogy milyen igaza van mindenben... :)

Hogy a feltett kérdésedre válaszoljak: Létezik ez a musical, csak éppen ez a címe: József és a színes szélesvásznú álomkabát... :)

Muse · http://muse.blog.hu 2011.05.06. 17:20:22

@PINGU: Na látod, nem gondoltam volna, hogy tényleg van ilyen musical... :D És miről szól? :)
süti beállítások módosítása