Napl(op)ó - Muse kultblogja

Az emberiség nagy bánatára írni is szoktam, mivel néhanap nekem is támadnak összefüggő gondolataim. Ami itt és most megtalálható: film-, anime- és könyvajánlók, film- és könyvkritikák, s néhány magánéleti szösszenet. Igazi vegyessaláta.

Címkék

ajánló (76) anime (11) blog (10) dalszöveg (1) film (33) képregény (3) könyv (39) kritika (64) paranormális (1) sorozat (7) tv (1) ünnep (3) vámpír (7) zene (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

Szerzők

Moly - Jelenlegi olvasmányaim

Fekete hattyú (Black Swan)

2011.11.10. 13:56 :: Muse

Darren Aronofsky összesen öt egész estés filmet rendezett, amelyek közül eddig hármat sikerült látnom: a Rekviem egy álomért c. alkotásról nemrég írtam, a Hugh Jackman és Rachel Weisz főszereplésével készült, szintén fantasztikus A forrásról talán egyszer rittyentek pár sort, most azonban a legfrissebb mozit, a Fekete hattyút veszem górcső alá.

Főhősünk egy Nina Sayers nevű, húszas évei elején járó balett-táncosnő. Csendes, félénk lány, aki anyja örökös árnyékában él, s szinte az egész életét a tánc és a tánctanárának, a balett-társulat vezetőjének, Thomas Leroy-nak való megfelelni akarás teszi ki. Egy napon aztán hatalmas lehetőség nyílik meg a lány előtt, a társulat kiöregedett sztár-táncosnője ugyanis visszavonul, Thomas pedig Ninát választja ki Csajkovszkij darabjának, a Hattyúk tavának főszerepére. Az ártatlan, szűzies Ninának azonban keményen meg kell küzdenie azért, hogy a hattyúhercegnő gonosz ikertestvérét, a fekete hattyút is tökéletesen el tudja játszani. Mindeközben riválisa is akad egy szintén nagyon tehetséges táncos, Lily személyében, az örökös nyomás, a folytonos stressz és elfojtás pedig egyre inkább kifordítja önmagából Ninát.

Nem is tudom, mire számítottam, mielőtt megnéztem ezt a filmet. Aronofsky-t ismerve gondoltam, hogy kemény lesz, de azt nem, hogy egyben ennyire finom, ennyire gyönyörű. Sosem érdekelt a balett, talán azért, mert nem értek hozzá, a Fekete hattyú után viszont ellenállhatatlan vágyat éreztem rá, hogy beüljek egy balett-előadásra - ez talán elmond egyet s mást a filmről. De így visszagondolva nem is a baletten volt a hangsúly, hanem magán a táncon, a szenvedélyen, amivel ezt a művészetet űzik, a kemény munkán, a rivalizáláson, a csapatmunkán, a színházak titokzatosnak tűnő, de belülről nézve izzadtságszagú világán.

Az igazi főszerep azonban a folyamaté, azé, hogy mindez mit hoz ki egy olyan emberből, aki alapvetően nem ebbe a világba való. Aki, bár iszonyatosan tehetséges, oly könnyedén eltaposható és irányítható. Eddig is nagyon szerettem Natalie Portman-t, és kicsit sajnáltam is, hogy a Leon, a profiban nyújtott elképesztő alakítása után olyan filmekben kapott szerepet, mint a Star Wars, vagy a Csak szexre kellesz, itt azonban végre kibontakozhatott a tehetsége. Nina figurája törékeny, leheletfinom, gyönyörű és annyira szánalomra méltó a maga kis bezárt világában, hogy az ember legszívesebben magához ölelné, és megvédené a csúnya, gonosz világtól. Aztán a film alatt szép lassan előtör belőle, amit addig elfojtott: az erőszak, a szexualitás, de közben végig megmarad zavart, önmagát kereső lánynak.

Aki színészi alakításával szintén megfogott, az a Thomas-t játszó Vincent Cassel. Nekem ő a Farkasok szövetsége c. filmből volt ismerős, amiért tizenévesen egészen odáig voltam. Itt egy egészen más figurát alakít: Leroy figurája férfias és csábító, de hideg, maximalista, kemény és megközelíthetetlen. Ninával való kapcsolata adja a film gerincének egy részét, a lány ugyanis plátói szerelmet táplál iránta, ő pedig a testiség segítségével akarja előcsalogatni a lányból a fekete hattyút, amivel teljesen összezavarja Ninát. Ha már a karaktereknél és Nina összezavarásánál tartunk, érdemes még megemlíteni az anya-lánya szálat is: Nina édesanyja a lánya életének minden apró mozzanatában részt akar venni, rátelepszik, irányítani akarja és nem ereszti, mert Ninában látja azt a lehetőséget, amit ő fiatalon nem használt ki.

De hogy ne csak a szereplőkről rizsázzak, hadd beszéljek a film képi világáról is. A film nyomasztó hangulatát legfőképp az adja, hogy az egész kissé klausztrofóbiás: sehol egy nyílt tér, csak a szűk lakások, a próbaterem, a metró, sötét sikátor, alagsori öltözők. Mindenütt mesterséges fény, és rengeteg tükör, mindenütt csak tükrök, amelyek még inkább bezárják a szereplőket a saját kis világukba. Kevés a szín, szinte minden fehér, fekete vagy szürke, halovány, egyedül a diszkós jelenetnél, illetve Nina látomásaiban látunk élénk (de sötét) árnyalatokat.

Aztán ott vannak a dinamikus kameramozgások, amelyek főleg a táncjelenetek közben érvényesülnek. Végig az emberek vannak a középpontban, az arcok, a testek, az izmok mozgása, a légies mozdulatok, a sokatmondó tekintetek. A filmben ezen kívül van nem kevés szürrealizmus is, amelyek főként akkor kerülnek elő, mikor Nina egyre jobban belehajszolja magát a munkába, a tökéletesség keresésébe, az őrületbe.

Ha össze kellene foglalnom, nem is tudom, mi a film lényege, a veleje. Egyrészről talán Nina jellemfejlődését, illetve az őt érő lelki terrort emelném ki. Azt, hogy a gyönge embereket milyen érzéketlenül képes maga alá gyűrni a társadalom, és mi lehet a vége, ha az ember ebből megpróbál kitörni. Ebben az is benne van, milyen a mai társadalom: önző és érzéketlen. Másrészről a művészetek iránti szenvedély ragadott meg, ahogy az a filmben megjelenik. Nem csak a balettről van szó, hanem bármely más művészeti ágról; csodálatos volt látni, hogy néhány ember mennyi időt, energiát, munkát fektet abba, amit szeret, és hogy ez a valami hogyan válik gyakorlatilag az életévé.

Végezetül csak annyit tennék hozzá, hogy izgatottan várom, mivel rukkol elő legközelebb Aronofsky. Aki ilyen perfekt filmeket rendez, annak muszáj újra és újra megmutatnia a világnak, mit tud.

6 komment

Címkék: ajánló kritika film

A bejegyzés trackback címe:

https://muse.blog.hu/api/trackback/id/tr983368344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsuu600 2011.11.12. 18:58:46

Hű:) Ezt egyelőre még nem olvastam el, csak annyit akarok mondani, hogy megnéztem, és nem értettem teljesen :D

Zsuu600 2011.11.12. 19:04:30

Megint nagyon jól leírtad:)) Neked valami hatalmas tehetséged van ezekhez :D
Én nem is vettem észre, hogy minden zárt térben történik... de tényleg így van:) Nem figyeltem arra.
Négy évet balettoztam, úgyhogy ez is benne volt abban, hogy megnézzem.

Muse · http://muse.blog.hu 2011.11.12. 19:39:12

@Zsuu600: Hű, köszönöm a dicsérő szavakat, örülök, hogy tetszenek a "kritikáim"! :D
Balettoztál? :) Hű... nekem a balettről mindig az jut eszembe, hogy milyen durva lehet annyit edzeni, gyakorolni... Hogyhogy abbahagytad?
A film egyébként elég súlyos darab, néhány dolog egészen a végéig nem volt tiszta nekem sem, és miután megnéztem, egész nap a hatása alatt voltam... :D Szóval a nem-értéssel nem vagy egyedül. :P

Zsuu600 2011.11.14. 17:26:31

@Muse: Hát nem nagyon képzelted félre... Néhány fellépés előtt az idegeim meg tudta enni, de amúgy jó volt, csak én voltam a legkevésbé hajlékony. Azért hagytam abba, mert drága volt, és nem mindig értem el a próbákra:) De még mindig nagyon szeretem :))

A fellépés előtti részét értettem legkevésbé:))

Muse · http://muse.blog.hu 2011.11.15. 19:45:53

@Zsuu600: Akkor te majdnem úgy vagy a balettal, mint én a klarinéttal - én két évig nyomtam, de drága volt, na meg a kellő szorgalomból is hiány volt... XD
Hm, fellépés előtti rész?

SPOILER
Nekem az rémlik, mikor Nina félőrülten rohangál fel s alá, mindenféle fura dolgokat lát... :D Ezzel szerintem azt akarták megjeleníteni, hogy a lányra akkora nyomás nehezedik sokmindenki által, amivel képtelen megbirkózni. És... talán kicsit skizoid is a csaj, bár ez nem egyértelmű, de láthatóan van egy másik énje, ami Lily alakjában jelenik meg (vele szeretkezik, őt szúrja le, miközben mindvégig egyedül volt).
SPOILER vége

Nem tudom, erre voltál-e kíváncsi, ha nem, akkor írj valami konkrétabbat. :) Szeretek elemezni és magyarázni, huhú! :D

Zsuu600 2011.11.17. 17:19:24

@Muse: igen, ez érdekelt, köszi:)
mik derülnek ki az emberekről:D
Valamikor még megnézem egyszer, csak nem tudom, mikor :D
süti beállítások módosítása